Wraz z rozwojem produkcji licencyjnej Polskiego Fiata 125p, wzrastały też koszta wynikające z coraz to większej ilości importowanych części, podzespołów itd. Naturalnie w FSO nie wykonywane były od razu wszystkie elementów wchodzących w skład gotowego Polskiego Fiata 125p. W tym momencie jednym z podstawowych warunków było szybkie podjęcie produkcji tychże elementów w naszym kraju. Produkcja tzw.'’Antyimportowa’’ rozpoczyna się już w 1967 roku, a w kolejnych latach w bardzo szybkim tempie starano się tą produkcję opanować. Chodziło głównie o zmniejszenie tzw. kosztów dewizowych, również eksport Polskiego Fiata 125p, szczególnie do krajów zachodnich np. Austrii, Holandii, Finlandii, który zapoczątkowany został już w 1970 roku, przynosić korzyści w postaci niezbędnych dewiz. Szybki rozwój produkcji ''Antyimportowej'', doprowadził do tego, że już w 1970 roku, budowany w oparciu o licencję Polski Fiat 125p, był już niemal w całości polskim samochodem, w praktyce 92% części/podzespołów składających się na ten model, wytwarzanych jest już wówczas w naszym kraju. W ciągu dwóch lat od dostarczenia do montażu w FSO na Żeraniu pierwszych zespołów samochodowych tzw. ''Standardów'', wyprodukowanych w 100% we Włoszech, wartość tych dostaw spadła w 70r do 15%. Wynika z tego, że już w 1970 roku nieliczne tylko części dostarczane były jeszcze przez licencjodawcę, a więc firmę Fiat. Niektóre otrzymywano również w ramach wzajemnej umowy kooperacyjnej z Jugosławii. Główna część osprzętu, odkuwek, odlewów oraz wielu innych mechanizmów wykonywana była przez zakłady krajowe w ramach kooperacji z FSO. Łącznie ponad 2 tys. pozycji dostarczanych było z poza FSO (dane; IV 70r). Dostawcy przedstawiali atest jakościowy gwarantujący wymagany standard, wymuszony przez licencję.

 

Zakład

 

Co

Wytwarzano…

Brodnica;

(Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego)

''ZSM-Polmo''

-filtry powietrza 

-kompletne tłumiki 

Błonie;

(Zakłady Mechaniki Precyzyjnej ''ZMP'')

-zestawy wskaźników, kontrolki itp. 

Bydgoszcz;

(Zakłady Taśm Technicznych ‘’PASAMON’’)

-taśmy do pasów bezpieczeństwa

(jedyny krajowy producent – dane 1984r)

Bydgoszcz;

(Spółdzielnia Pracy ‘’TRYB’’)

-pasy bezpieczeństwa statyczne (dane z lat 80-tych)

Czarna Białostocka;

(Zakład Produkcyjny)

-pasy bezpieczeństwa statyczne (dane z lat 80-tych)

Dębica;

(Zakłady Opon Samochodowych)

DZOS

-opony/dętki produkcji krajowej w oparciu o dokumentację firmy ''Uniroyal''/ogumienie licencyjne ''Uniroyal'' (ogumienie promieniowe)

ogumienie produkowano również w Olsztynie oraz Poznaniu 

Elbląg

(Zakłady Tworzyw Sztucznych)

‘’STYREN’’

-nakładki tablicy rozdzielczej

-listwy mocujące drzwi,

w 1970 roku zakład produkował 8 elementów z tworzyw sztucznych (44% produkcji Styrenu)

Ełk;

(Elektrotechnika Motoryzacyjna)

-wiązki elektryczne

Gliwice;

(Zakład ‘’IZOLA’’)

-otuliny izolacyjne (od 1971 roku)

-wkłady dźwiękochłonne do tłumików (od 1971 roku)

Gliwice;

(Wytwórnia części samochodowych)

-urządzenia oraz narzędzia specjalne do obsługi i napraw samochodów, w 1970 roku ta grupa wyrobów objęła również narzędzia dla samochodu PF 125p

Gorzyce;

(Zakład ‘’WSK’’)

-tłoki do wszelkich odmian silników 1300/1500

w 1980 roku w zakładzie tym produkowano 50 typów tłoków, a każdy z nich miał jeszcze dziesiątki tzw. typoszeregów np. PF 125p, miał ich aż ''42'' do różnych odmian. Zakład ten zajmował się również m.in. obróbką bloków silników, produkcją sworzni tłokowych itp.

Grójec;

(Zakłady Tapicerki Samochodowej - Filia FSO)

-metalowe szkielety siedzeń (dane lata 70-te)

(komplet takich siedzeń w 1970 roku ważył 25kg)

-tapicerki (dane lata 80-te)

-podsufitki (dane lata 80-te)

-wykładziny (dane lata 80-te)

-pokrywy silnika (dane lata 80-te)

-płaty boczne drzwi (dane lata 80-te)

Kalisz;

(Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego)

‘’ZSM’’- POLMO

-chłodnice

-nagrzewnice

 

Kielce;

(Fabryka Samochodów Specjalizowanych Polmo-SHL)

-zakład bardziej znany jako producent motocykli ‘’SHL’’ oraz pralek ‘’FRANIA’’

-tłoczniki, odlewy, odkuwki

Choć FSO miała własną tłocznię, wiele pozycji sprowadzano właśnie z zakładu w Kielcach, które produkowały tłoczniki głównie dla samochodów ciężarowych, zakład ten dysponował m.in. wielkimi prasami mechanicznymi produkcji NRD oraz ZSRR

Kielce;

(Zakład ‘’Iskra’’)

 

-świece m.in. dla 125p (typu; FE-65P)

Świece o identycznych parametrach, również dedykowane dla samochodów PF 125p/FSO 125p produkował zakład ‘’KLG’’

 

ich odpowiednikami z importu były m.in.

 

Champion (N10Y oraz N9Y)

BOSCH (W200T30)

PAL (14L-7Y)

Isolator (FM-14-225/2)

 

Kożuchów;

(Zakład Sprzęgieł POLMO)

-sprzęgła (od 1970 roku)

Kraków;

(Zakład ‘’Unitra-Telpod’’)

-elektroniczne aparaty zapłonowe

(dla FSO 125p 1.3/1.5ME produkcja od 1986 roku)

Krosno

(Fabryka Amortyzatorów)

-amortyzatory, od 1968 roku na licencji Włoskiej firmy RIV, następnie w oparciu o angielską licencję  firmy ‘’Armstrong’’ (amortyzatory typu Armstrong)

Lublin;

(Fabryka Samochodów Ciężarowych)

‘’FSC’’

Zakład ten prowadził od 1967 roku typową antyimportową produkcję, obejmującą już w 1970 roku 254 wyroby m.in.

-odlewy

-odkuwki np. wałów korbowych

-resory

-śruby oraz wiele innych elementów

-koła

-obręcze do opon bezdętkowych (od 1983 roku)

-wałki rozrządu (dane z 1984 roku)

Łódź;

(Fabryka Osprzętu Samochodowego)

''FOS''

-gaźniki na licencji (od 1968 roku)

-pompy paliwa w oparciu o licencję włoskiej firmy ‘’CORONA’’/współpraca FIAT (od 1968 roku)

-pompy olejowe na licencji (od 1968 roku)

Ostrowiec Świętokrzyski;

(Zakłady Sprzętu Mechanicznego)

-produkcja chłodnic nowego typu, dotychczas import z Jugosławii od III kwartału 1971 roku

Piastów

(Instytut Przemysłu Gumowego)

-ponad 180 wyrobów gumowych oraz gumowo-metalowych np. taśmy profilowe do uszczelniania bagażnika, drzwi oraz innych części wozu (od 1967 roku)

+ trzy wyroby dla fabryki amortyzatorów w Krośnie  

 

Licencja na produkcję PF 125p nie obejmowała

‘’wyrobów gumowych’’, oparte były one na 80 różnych mieszankach, opracowane zostały w IPG 

(Instytut Przemysłu Gumowego)

Piastów

(Zakłady Akumulatorów)

‘’ZAP’’

-akumulatory m.in. dla ‘’125p’’ typu; (6-SC-45)

Zakład ten produkował akumulatory m.in. bezpośrednio dla FSO, ponad 80% z nich, było już fabrycznie wypełniona oraz naładowana

Płock;

(Zakład Przemysłu Terenowego)

lub Zakład Wykładzin - dane lata 80-te

-detale np. płyty dźwiękochłonne (od 1970 roku)

-wykładziny (dane lata 80-te)

Poznań

(Zakłady Akumulatorów)

‘’Centra’’

-akumulatory m.in. dla ‘’125p’’ typu; (6-SC-45)

Zakład ten zaopatrywał użytkowników głównie za pośrednictwem polmozbytu

Praszka;

(Zakład Sprzętu Motoryzacyjnego POLMO)

-układy hamulcowe

-pompy wody

 -pompy olejowe

-przekładnie licznika kilometrów

Pustelnik;

(Zakład Przemysłu Terenowego)

-obicia ścian z tzw. folii

-daszki przeciwsłoneczne

Radom;

(Zakład Rzemieślniczy Spółdzielnia) ''Metalowców''

-lusterka wsteczne ‘’okrągłe’’(na ramki),

w praktyce fabrycznie montowano je od 1971 roku w wersji kombi

Sandomierz;

(Huta Szkła Okiennego)

-produkcja szyb m.in. hartowanych, warstwowych tzw. klejonych

Sanok;

(Zakład ‘’Stomil’’)

-wąskoprofilowe paski klinowe

początkowo według licencji amerykańskiej firmy’'Gates’’

-ok. 200 elementów gumowych dla samochodów produkcji FSO np. uszczelki

Skoczków;

(Zakład nr 5 FSM)

-wałki rozrządu

produkcja alternatywna, wałki dostarczał również zakład FSC Lublin

-obudowy przekładni głównych

-wsporniki zacisków hamulca

-obudowy mechanizmu różnicowego

Sosnowiec;

(Zakład Sprzętu Motoryzacyjnego)

-armatura drzwiowa (od 1970 roku)

-armatura oświetleniowa (od 1970 roku)

-klamki oraz zamki drzwi (dane lata 80-te)

-mechanizmy podnoszenia szyb (dane lata 80-te)

Szczecin;

(Fabryka Mechanizmów/Przekładni Samochodowych)

-układy kierownicze

-wały napędowe

Szczecin;

(Fabryka kabli ‘’ZAŁOM’’)

-kolorowe przewody w polwinicie wyrabianym według włoskich norm, produkcja w pełni opanowana została w styczniu 1970 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję seryjną

Sędziszów Małopolski;

(Wytwórnia Filtrów Delta-PZL)

 

 

-filtry oleju (od IV kwartału 1967 roku),

produkt całkowicie polski

-filtry oleju oraz paliwa (od 1970 roku),

według licencji włoskiej

-pokrywy filtrów z blachy ocynkowanej, w 1982 roku 1/3 produkcji była krajowa, pozostałe pokrywy sprowadzano z Francji

Świdnica;

(Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej)

 ‘’Polmo-Elmot’’

 

-rozruszniki 

-regulatory napięcia/wibracyjne

-sprzęgła elektromagnetyczne

-prądnice/alternatory

-przekaźniki

-poszczególne części do wymienionych powyżej detali

 

Zakład ten produkował swe wyroby m.in. rozruszniki, gównie w oparciu o licencję firmy Bosch, od 1969 roku opanowano produkcję oraz wytwarzano już je więc we własnym zakresie, stopniowo eliminując import m.in. z Włoch, Jugosławii, Hiszpanii.

Świdnik;

(Zakład Aparatury Precyzyjnej)

 ''PAFAL''

 

-wskaźniki/czujniki poziomu paliwa

-wskaźniki/czujniki temperatury silnika

-wskaźniki/czujniki ciśnienia oleju                                                              

Pafal produkował wskaźniki współpracujące z zegarami produkowanych w Błoniu

 

Tarnowskie Góry;

(Fabryka Sprzętu Ratunkowego) ‘’FASER’’

-pierwsze pasy bezpieczeństwa dla PF 125p, produkcję rozpoczęto w lipcu 1970 roku

Tarnów;

(Spółdzielnia Rzemieślnicza) ''Metalowców''

-pasy bezpieczeństwa statyczne oraz jako jedyny producent krajowy, pasy zwijane tzw. rolkowe/dynamiczne

 (dane z lat 80-tych)

Trzebinia Siersza;

(Zakład Metalurgiczny ‘’ZM’’)

-tulejki (od 1970 roku)

-panewki łożyskowe (od 1970 roku)

Warszawa (Łomianki);

(Fabryka Wyrobów z Proszków Spiekalnych)

-części oraz zespoły elektrotechniki samochodowej

 

Warszawa (Marki);

(Fabryka Okładzin Ciernych Polmo)

-okładziny cierne sprzęgłowe/hamulcowe

Zakład powstał w 1975 roku, produkcja na licencji firmy ‘’Textar’’

Warszawa;

(Zakład Produkcji Zespołów Podwozi - Filia FSO)

‘’ZPZP-FSO’’

-tylne mosty (produkcja alternatywna do importu)

-drążki reakcyjne zawieszenia tylnego

-wsporniki mocowań resorów

-klamki oraz zamki + kluczyki (głównie do Polonezów)

-przewody paliwowe/hamulcowe (głównie do Polonezów)

-części zamienne do wyżej wymienionych wyrobów

 Warszawa;

(Zakłady Elektrotechniki Motoryzacyjnej)

''Zelmot''

-reflektory, wkłady itp.

-halogeny przeciwmgłowe/dalekosiężne

-cewki zapłonowe ( w 87r jedyny krajowy producent)

-aparaty zapłonowe

-rozdzielacze zapłonowe

-części zamienne do wyżej wymienionych itp.

 Wrocław;

(Wytwórnia Pomp Hydraulicznych)

-zaciski hamulcowe

  Włocławek;

(Kujawska Fabryka Manometrów)

 -wskaźniki ciśnienia oleju (nie wiem czy dla FSO)

również producent poszukiwanych szczególnie w latach 80-tych wakuometrycznych wskaźników czyli tzw. wakuometrów, a więc wskaźników zużycia paliwa

 Żary;

(Huta Szkła Kunice)

 -szyby hartowane (największy krajowy producent)