> Polski Fiat 125p 1500 ''SPORT''

 


Polski Fiat 125p w wersji ''Sport'' pojawił się pod taką oto nazwą w grudniu 1975 roku. Pracownicy z FSO nazwali tą wersję ''GWIAZDKOWĄ'' gdyż montaż Sport-a rozpoczęto tuż przed Bożym Narodzeniem 75r. Wersję Sport montowano wedle zamówienie, podobnie było w przypadku modeli MC/AC. Model ten był ofertą dla Pewexu, a więc dla ludzi mających oficjalnie dolary oraz dla tzw. ''Polonusów'', którzy kupowali rodzinom w Polsce samochody, krótko mówiąc ''Sport'' był sprzedawany w tzw. ''Eksporcie Wewnętrznym''. W praktyce jednak pierwszeństwo w zakupie tego modelu mieli pracownicy OBR i Zakładu Krótkich Serii zwanego również działem montażu aut "Specjalnych"- FSO. Właśnie tam powstawał ''Sport'' oraz również inne modele m.in. PF 125p w słynnych wersjach; MC/AC, a także polskie wersje Fiatów 127p, 128p Sport, czy Zastaw 1100p. Ten zakład przestał funkcjonować w stanie wojennym, właśnie wtedy było embargo na handel Zachodu z Polską. Swego czasu zupełnym przypadkiem, dowiedziałem się od jednego człowieka, że jego znajomy, był właścicielem wersji Sport, którą jeździł w czasach, gdy był pracownikiem OBR-u, ma on również prospekt-ulotkę reklamową wersji Sport, którą to podobno pokazywał milicji, jak się go - o coś tam czepiali. Informacji o wersji Sport, jak wiadomo jest bardzo niewiele, co jest wynikiem tego że, model ten powstawał bardzo krótko oraz w niewielkich ilościach sprzedawanej najczęściej w tzw. ''Zamkniętym'' kręgu osób. PF 125p 1500 Sport montowano, jak już wspomniałem na wstępie począwszy od grudnia 1975 roku do listopada/grudnia 1976 roku, wtedy też zakończono również montaż samochodów z silnikami 1600/1800 tzw. MC/AC. Wersja Sport malowana była najprawdopodobniej tylko w kilku ''Wybranych'' kolorach, na pewno jednym z nich była modna wówczas Sahara lub też tzw. ''Piasek Pustyni'', z pewnego źródła wiem, że w tym kolorze malowanych było ok; 95% tych samochodów, niewykluczone jest również, że pojawiały się też inne kolory np. czerwony. Poza omówionym już wcześniej oficjalnym prospektem wersji Sport, Omawiając ten model, celowo pomijam opis jego danych technicznych czy też wyposażenia. Wszystkie te informacje widoczne są na załączonych poniżej zdjęciach z oryginalnej ulotki reklamowej;

Chciałbym w tym miejscu wspomnieć jednak o najciekawszych moim zdaniem elementach jego fabrycznego wyposażenia, mianowicie o ''Zielonych'' szybach przeciwsłonecznych oraz o bardzo ciekawie wyglądającym znaczku z czterolistną koniczynką. Głównym dostawcą krajowych samochodowych szyb bezpiecznych ze znakiem BESPO, a więc; ''Bezpieczne Szkło Polskie'' dla naszego przemysłu motoryzacyjnego, również dla stacji obsługi oraz dla handlu detalicznego było; Zjednoczenie-Hut-Szkła-Budowlanego tzw. ''Vitrobud''. Poszczególne zakłady tego właśnie kombinatu miały też swoje różne specjalizacje. Niezależnie od produkcji standardowych szyb bezpiecznych, wytwarzano również tzw. szyby ''Specjalne'' podnoszące komfort jazdy samochodem. Do tej grupy szyb zaliczano m.in. szyby tylne ogrzewane oraz szyby ze szkła ''Antisol''. Były to szyby mające ''Szczególne'' właściwości tzw. ''Zielonkawego-Szkła'', które to nie przepuszczały promieni podczerwonych, przez co wnętrze pojazdu nie przegrzewało się podczas upałów. Krajowa produkcja szyb ze szkła ''Antisol'' uruchomiona została w 1975 roku. Quadrifoglio; czyli znaczek z czterolistną koniczynką. Znak ten umieszczony był po raz pierwszy na samochodach marki; Alfa Romeo już 1923 roku, z polecenia ówczesnego konstruktora głównego Giuseppe Merosiego. Znaczek ten miał być talizmanem przynoszącym szczęście wyścigowym modelom Alfa Romeo. Również podobny talizman widoczny jest na samochodach koncernu Fiat do którego to, od 1969 roku należy Alfa Romeo. Czterolistna koniczynka pojawia się również w omawianym ''Sporcie'', została ona umieszczona tylko na jednym przednim błotniku tego samochodu, po stronie kierowcy - patrz na zdjęcia z prospektu. Znaczek ten jest również wykorzystywany w fabrycznym zespole; ''FSO Rally Team'', pojawia się m.in. na breloczkach, naklejkach itp. Niestety nie wiadomo dziś, ile zbudowano wszystkich Sportów (szacuję, że ok. 100/200 sztuk). Również jak do tej pory, nie pojawił się egzemplarz, który mógł być prawdziwym ''Epokowym'' Sportem. Powoli powstają repliki wersji Sport. Jeden ze Sportów w kolorze ''Sahara'' mający brązową tapicerkę, trafił  również na plan 9-cio odcinkowego serialu "Życie na gorąco'' (1978r). Sportem poruszał się serialowy bohater; redaktor ''Maj'', w którego postać wcielił się Leszek Teleszyński - odtwórca głównej roli (filmowy ''Sport'' widoczny w galerii poniżej);


Write a comment

Comments: 0

Zapraszam również do wpisu, jeśli się z czymś nie zgadzasz, chciałbyś coś sprostować lub gdybyś miał ochotę pomóc w rozwinięciu powyższego opracowania - pisz śmiało...

 

Opracowanie; Matek125

kontakt; kancior125p@onet.pl